جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • بلاگ
  • استارتاپ
  • پادکست
  • فیلم و سریال
  • تماس با ما
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

  • 0938-2658645
  • info@yekstartup.ir
  • بیوگرافی
  • پادکست
  • کتابخانه
  • بلاگ
  • درباره ما
  • خانه
  • بلاگ
  • استارتاپ
  • پادکست
  • فیلم و سریال
  • تماس با ما
شروع کنید
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

معرفی فیلم بلک بری (BlackBerry)

فیلم و سریال

یکی از هیجان‌ انگیزترین ژانرهای فیلم‌ سینمایی، فیلم‌ های زندگینامه‌ ای یا بیوگرافی است که بر اساس داستان‌‌ های واقعی ساخته شده‌اند. علاوه‌ بر منتقدان، نظر مثبت مخاطبان نسبت به فیلم‌ هایی مثل شبکه اجتماعی، گرگ‌ وال‌ استریت و گلن‌ گری گلن‌ راس نشان میدهد که درام‌ های واقعی از محبوبیت بیشماری در دنیا برخوردارند.

در این مطلب قرار است به معرفی فیلم بلک بری BlackBerry محصول سال 2023 کشور کانادا بپردازیم.

این متن نقد فیلم بلک بری نیست؛ بلکه نگاهی به فیلم هوشمندانه‌ ای است که در پس لایه‌ های هنری، اهمیت دیجیتال مارکتینگ را برای شناخت برند در دنیای امروز نشان میدهد.


ایدۀ فیلم بلک بری از کجا شکل گرفت


فیلم بلک بری BlackBerry بر اساس کتاب «از دست دادن سیگنال» نوشتۀ «شان سیلکاف» و «ژاکی مک‌نیش» به کارگردانی «مت جانسون» ساخته شده است و سرنوشت بلک بری را نشان میدهد.

این فیلم یک برداشت واقعی را با چاشنی کمی تخیل از داستان‌ موفقیت مؤثرترین و بزرگترین کارآفرین جهان به نام مایک لازاریدیس به تصویر میکشد که به شکل گیری چشم‌ انداز تلفن همراه امروزی کمک شایانی کرد.

بلک بری در 17 فوریه سال 2023 در هفتادوسومین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم برلین به نمایش درآمد و در 12 می سال 2023 در کانادا و ایالات متحده اکران شد.

فیلم BlackBerry ظهور و سقوط بلک بری، اولین گوشی هوشمند جهان، را نشان میدهد. مایک لازاریدیس (با بازی جی باروچل) و داگ (با بازی مت جانسون) یک شرکت فناوری کانادایی به نام Research in Motion را رهبری میکردند و در تلاش بودند تا شرکت‌ های دیگر را به جدیدترین محصول خود علاقه‌ مند کنند.

آنها دستگاه هوشمندی را با ترکیبی از قابلیت‌ های تلفن، پیجر و ایمیل اختراع کردند. در ادامه به معرفی فیلم بلک بری و داستان فیلم blackberry می‌ پردازیم.


معرفی فیلم بلک بری؛ داستان ظهور یک محصول


در سال 1996، مایک لازاریدیس، مدیرعامل شرکت (RIM) Research in Motion و بهترین دوست و بنیان گذارش، داگلاس فرگین، آماده میشوند تا دستگاه تلفن همراه خود را به تاجری با نام جیم بالسیلی (با بازی گلن هاورتون) معرفی کنند.

متأسفانه مایک از پس معرفی محصول خود به‌ خوبی برنمی‌ آید و بالسیلی تمایلی به سرمایه‌گذاری روی این اختراع ندارد.

جیم از کار خود اخراج میشود و در تماس تلفنی به مایک پیشنهاد وسوسه‌ انگیز شراکت را میدهد. پس از کش‌ و قوس‌ های فراوان مایک با دادن حدود یک سوم از سهام شرکت (33 درصد) از پیشنهاد بالسیلی استقبال میکند.

جیم، فرگین و لازاریدیس را مجبور میکند یک‌شبه نمونۀ اولیه و خام محصول را بسازند تا در سفر مشترک با مایک به نیویورک محصول موردنظر را بفروشند. جیم به هیئت‌مدیره Verizon دربارۀ این فناوری جدید توضیحاتی میدهد اما آنها قانع نمیشوند.

بهترین صحنه در فیلم زمانی رخ میدهد که مایک وارد اتاق جلسه میشود و با به شکلی جذاب و گیرا دربارۀ لزوم این تکنولوژی در دنیای امروز توضیح میدهد وبرند بلک بری متولد میشود.

 در سال 2003، جیم بیش از ظرفیت شبکه، تلفن‌ های همراه را میفروشد که باعث اختلال در شبکه میشود. او تصمیم میگیرد مهندسان موفق و مطرحی را از سرتاسر جهان با دادن مقداری از سهام شرکت استخدام کند تا مشکل را برطرف کنند.


شرکت بلک بری


در سال 2007 استیو جابز پیشنهاد محصولی به نام آیفون را میدهد. مایک با همۀ نبوغش غافلگیر میشود و این محصول جدید را اسباب‌ بازی احمقانه‌ای میداند که هرگز کار نمیکند. هیئت‌مدیره Verizon به مایک دربارۀ فناوری جدید استیو جابز میگوید و مایک به‌ناچار مجبور میشود در همان جلسه ایدۀ جدید و خامی بدهد.

شرکت بلک بری با کمبود نیروی انسانی برای ساخت حجم عظیمی از گوشی مواجه میشود و به‌ ناچار بخش بزرگی از تولید گوشی جدید را به چین میسپارد. در پایان فیلم می‌بینیم گوشی‌ های ساخته‌ شده در چین ایراد فنی دارند و صدای وزوزمانندی میدهند که ناشی از مشکل فنی در آنها است.

تلفن همراه بلک بری در آغاز 45 درصد از بازار تلفن همراه را به خود اختصاص داد اما در حال حاضر هیچ سهمی در بازار جهان ندارد.  بلک بری با ذهن مارکتینگی قوی بالسیلی به‌ سرعت پیشرفت کرد و به‌عنوان «کوچکترین پایانۀ ایمیل دنیا» به دنیا معرفی شد اما درنهایت با پیشرفت تکنولوژی روز همراه نشد و شکست بزرگی خورد.

فیلم بلک بری نمونۀ بارزی از دیدگاه نزدیک بینی مارکتینگ Marketing Myopia را به تصویر میکشد.


دیدگاه نزدیک‌ بینی مارکتینگ به چه معنا است؟


اصطلاح نزدیک بینی مارکتینگ Marketing Myopia را «تئودور لویت» معرفی کرد و به این معنا است که یک شرکت فقط روی محصول خود تمرکز کند و نیازهای مشتریانش را برآورده نکند.

هنگامی که شرکت‌ ها بیش‌ از حد روی تولید کالا یا خدمات متمرکز و به‌دنبال رشد کوتاه‌ مدت باشند، نزدیکی بینی رخ میدهد. این شرکت‌ ها زمان کافی را برای درک خواسته یا نیاز مشتریان نمیگذارند و در نهایت با شکست مواجه میشوند.

بازار امروز بازار پویایی است و نیازها و خواسته‌ های مشتریان به‌سرعت در حال تغییر است.اگر شرکت‌ ها فقط به رشد کوتاه‌ مدت خود فکر کنند و برای آینده و نیازهای جدید کاربران فکری نکنند، محکوم به شکست هستند.


بررسی فیلم بلک بری از دیدگاه نزدیک بینی مارکتینگ


جیم بالسیلی یک مدیر بازاریابی جسور و سازش‌ناپذیر است که پتانسیل بلک بری را میبیند و رهبری شرکت را به‌ عهده میگیرد. بلک بری در ابتدا 45 درصد از بازار تلفن همراه را در اوج محبوبیت خود در اختیار داشت، اما نپذیرفت که خواسته‌ ها و نیاز مردم در طول دوران‌ ها و زمان‌ های گوناگون تغییر میکند.

زمانی که گوشی‌ های هوشمند و فناوری صفحه نمایش لمسی پا به جهان گذاشتند، بازار بلک بری گساد شد و شروع به فروپاشی کرد.

اپل با معرفی گوشی‌ هوشمند و لمسی خود به یک رقیب غول‌ پیکر برای بلک بری تبدیل شد و بازار را از آن خود کرد. تلفن‌ های قدیمی بلک بری صفحۀ نمایش لمسی نداشتند و مایک معتقد بود مردم صدای دکمه‌ های بلک بری  را دوست دارند و این دکمه‌ ها امتیاز ویژه‌ ای در بین کاربران دارد.

او فکر میکرد پیشنهاد اپل برای معرفی گوشی لمسی با شکست مواجه میشود اما ارزیابی‌اش اشتباه از آب درآمد و اپل به‌ زودی در جهان فراگیر و محبوب شد.

بعد از سقوط وحشتناک تلفن همراه بلک بری، در 31 مه سال 2016 سری‌ های جدید این گوشی به صورت لمسی و با سیستم‌عامل اندروید معمولی وارد بازار شدند، اما این تغییر و تطبیق مطابق با پیشرفت روزافزون فناوری خیلی دیرهنگام اتفاق افتاد. تقاضای گوشی بلک بری به صفر رسید و تصویر برند بلک بری برای مردم تغییر کرد.

بلک بری نمونۀ بارزی برای مفهوم نزدیکی بینی بازاریابی است و به‌ خوبی پایان و سقوط یک ابرقدرت نشان میدهد.


فیلم بلک بری؛ رسیدن از عرش به فرش


در این مقاله از مجلۀ یک استارتاپ به معرفی فیلم بلک بری پرداختیم و این اثر سینمایی را از جنبۀ نزدیکی بینی مارکتینگ بررسی کردیم. بلک بری داستان شکل‌ گیری گوشی همراهی است که روزی حدود نیمی از سهم بازار دنیا را از آن خود کرده بود اما به دلیل غرور و ندانستن نیاز بازار شکست سختی خورد.

دنیای امروز، دنیای پیشرفت و تکنولوژی است و خواسته‌ های مردم روز به‌ روز تغییر میکند. رمز موفقیت در جهان کنونی، دانستن نیاز روز مردم و ساختن محصولاتی برای رفع نیازهای آنها است. امیدواریم فیلم بلک بری را ببینید و از ساخت هنرمندانۀ آن لذت ببرید.

قبلی معرفی فیلم گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street)
بعدی بیوگرافی مانی خوشبین (Manny Khoshbin) ثروتمندترین کارآفرین ایرانی

مطالب مرتبط

معرفی فیلم گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street)

از یک کارگزار ساده بورس تا گرگ وال استریت. در این مقاله قصد داریم تا به‌ بررسی فیلم گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street) بپردازیم. با یک استارتاپ همراه باشید. داستان فیلم گرگ وال ...

ادامه مطلب
معرفی فیلم شبکه اجتماعی (The Social Network)

فیلم شبکه اجتماعی یا « The Social Network » یکی از فیلم‌ های قوی و قدرتمند برای هر کارآفرین است که درس‌ های بسیار زیادی میتوان از آن آموخت. در ادامه این مطلب تصمیم داریم به نکاتی بپردازیم که میتوانی...

ادامه مطلب
معرفی فیلم در جستجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness)

بررسی فیلم در جست و جوی خوشبختی امروز در یک استارتاپ به نقد فیلم در جست و جوی خوشبختی میپردازیم فیلم در جست و جوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness) یکی از آثار برجسته سینمای هالیوود است...

ادامه مطلب
معرفی فیلم اتاق سهام (Boiler Room)

اتاق سهام (Boiler Room) فیلم سینمایی «اتاق سهام» اثری درگیرکننده است که با قرینه‌ نگاری به‌ خصوصش پیرامون زیست حرفه‌ ای یک کارگزار و یک قمارباز، اصالتی بدیع را به نمایش میگذارد و نیش‌ های...

ادامه مطلب

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • فاطمه زهرا گفت:
    16 بهمن 1403 در 18:01

    بسیار عالی توضیح دادین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
هدیه رایگان
هدیه رایگان

دانلود رایگان کتاب برند محبوب من (محبوبیت یک برند و فروش بالای آن محصول)

دسته‌ها
  • استارتاپ
  • بیوگرافی
  • پادکست
  • فیلم و سریال
برچسب‌ها
We Are Marshall movie اتاق سهام (Boiler Room) استارتاپ بررسی فیلم Hichki بررسی فیلم We Are Marshall بررسی فیلم اتاق سهام بررسی فیلم سکسکه بررسی فیلم ما مارشال هستیممتیو مک کانهی دانلود فایل صوتی آرامش درباره تیم مارشال فایل صوتی فایل صوتی انگیزشی فیلم فیلم Hichki فیلم اتاق سهام فیلم انگیزشی فیلم سکسکه فیلم لکنت فیلم ما مارشال هستیم فیلم و سریال فیلم کارآفرینی فیلم کارآفرینی اتاق سهام متیو مک کانهی در فیلم ما مارشال هستیم معرفی فیلم سکسکه هندی نقد فیلم سکسکه نقد فیلم ما مارشال هستیم نینا ماتور فیلم سکسکه پادکست پادکست انرژی مثبت پادکست انگیزشی پادکست انگیزشی آرامش پادکست انگیزشی تغییر زندگی پادکست انگیزشی ثروت پادکست انگیزشی خفن پادکست انگیزشی صبح پادکست انگیزه و اراده پادکست بالابردن انرژی پادکست تقویت شجاعت پادکست تقویت عزم و اراده پادکست جذب ثروت پادکست راه موفقیت پادکست روزانه پادکست موفقیت پادکست هفت صبحی کسب و کار

یکــــــ اســـتـــارتـــاپ

Soundcloud Link Wordpress Rss
دسترسی سریع
  • صفحه نخست
  • بلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
راهنمای خرید
  • آموزش خرید دوره
  • نمادهای الکترونیکی
  • پیگیری سفارش
دسته بندی ها
  • طراحی وب
  • عکاسی
  • بورس
  • فن بیان